Beste leden en collega’s,

Op 7 september 2015 ging een vergadering door van het BOC PZ Heist. Uw lokale NSPV‐delegatie was uiteraard aanwezig om uw belangen te verdedigen. De volgende punten kwamen aan bod.

 

Functieomschrijving INP Wijkwerking

Deze functieomschrijving kreeg negatief advies van NSPV en andere vakorganisaties omwille van volgende opmerkingen:

  • er staan veel zaken meermaals in vermeld onder de diverse rubrieken zoals kennis, vaardigheden, en attitudes;
  • het profiel is vrij uitgebreid voor een inspecteur, het lijkt dat een inspecteur meer moet kunnen dan een hoofdinspecteur;
  • de generieke functie wordt niet benoemd in het profiel, iets wat eigenlijk in elke functieomschrijving moet staan, een medewerker moet weten welke zijn generieke functie is (van belang in kader van evaluatieprocedure bijvoorbeeld);
  • er wordt niet vermeld of hij/zij (kandidaat) in het bezit moet zijn van een brevet en/of hij/zij bereid is dit te halen, en wat indien hij dit niet haalt;
  • er wordt niet vermeld wie de evaluator/eindverantwoordelijke is;
  • er wordt niet vermeld op welke toelage(n) men recht heeft.

NSPV stelt dat er blijkbaar nood is aan meer éénvormige functieomschrijvingen, voor alle politiezones/afdelingen, waarin minstens de opgesomde zaken in voor komen enerzijds, en die anderzijds "to the point" zijn en kernachtig. Een A4 dubbelzijdig zou moeten volstaan, en niet zoals op sommige plaatsen tot 6 à 10 bladzijden tekst van wat men allemaal wel zou moeten kunnen... De syndicale organisaties halen aan dat er al werkgroepen geweest zijn in sommige zones, onder meer in Hekla. Daar zouden de uitgeschreven omschrijvingen voldoen aan de verzuchtingen en opmerkingen, tot ieders tevredenheid. Voorbeelden zullen aan de korpschef bezorgd worden. Het advies voor de functieomschrijving in de huidige vorm blijft negatief.

Dossier second chance‐vesten ‐ voortgang

De vesten zijn in bestelling. Er zijn contacten en concrete afspraken, zo zijn er al 3 (drie) data gepland voor maatname van het personeel, zodat in principe iedereen de kans daartoe krijgt. De data zijn geprogrammeerd ergens in oktober. Een eventuele levertermijn is nog niet gekend. Er werd gekozen voor de politieblauwe hoezen voor de vest (geen bicolor), de blauwe hoezen zouden het makkelijkst te onderhouden zijn. De hoezen zijn echter vervangbaar, dus niets sluit uit dat in de toekomst er verandering kan komen in de kleur van de hoezen.

Bewakingscamera’s cellencomplex / onthaalruimte

Ook de KC stelt dat het probleem van de camera's (te) lang aansleept, en men zou dit liever snel opgelost zien. Het is echter allemaal niet zo eenvoudig. Er zijn al diverse firma's aangeschreven en gecontacteerd voor een oplossing. Men wil echter verder gaan dan enkel een oplossing voor het cellencomplex, men neemt ineens de bewaking van het buitencomplex mee indien mogelijk. De overheid wil echter een goede oplossing, maar die hebben een groter prijskaartje. Dit prijskaartje valt niet onder de bevoegdheid van de KC, maar moet aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Dit heeft sowieso een zekere doorlooptijd. Alleszins wil de leiding een een goede oplossing (niet overhaast), en er komt zeker een vernieuwing van het systeem. De syndicale partners vragen met aandrang dat er "met bekwame spoed" zou worden gehandeld. Dit wordt ook toegezegd. Wordt vervolgd.

Toegangscontrole – track & trace uitbreiding

Hier werd door alle vakbonden meteen de bezorgdheid geformuleerd dat door de toegang zonder meer naar alle officieren uit te breiden, de finaliteit zal verloren gaan, namelijk: bescherming van de belangen en veiligheid van het personeel. Meer nog, dit zal oncontroleerbare en systematische controle en verzamelen van persoonsgegevens (van het personeel) mogelijk maken. Er wordt dus door alle vakbonden negatief advies gegeven.
De burgemeester maakt dan wel de bedenking, dat door de smalle toegangsfilter nu (enkel KC en 2e in bevel toegang) er een (veiligheids)probleem zou kunnen ontstaan bij afwezigheid van deze personen. Uit de verdere discussie kwam volgend voorstel naar voor:

  • de OBP van week krijgt, om de reden aangehaald door de burgemeester, toegang tot het systeem, wanneer de KC en/of zijn adjunct geen toegang kunnen nemen.
  • uiteraard kan het paswoord niet elke week veranderd worden, dus alle officieren krijgen in principe het paswoord, doch hebben dus enkel toegang in het specifieke geval dat ze van week zijn en de nood zich voordoet.
  • dit vertrouwen wordt gegeven, omdat er vanuit de leiding zal toegekeken worden dat er inderdaad geen misbruik wordt gemaakt (bv. systematische controles of door middel van systematische kruisopzoekingen een permanent of periodiek controlesysteem op te zetten). Indien men zou merken dat een officier dit niet zou respecteren, zal deze er op gewezen worden dat dit niet de finaliteit is van het systeem. Dit wordt trouwens ook door de privacycommissie, in haar duidelijke aanbevelingen, als af te raden en zelfs als niet wettig wordt omschreven.

De oude nota werd eigenlijk als correct ervaren, dus een aanpassing met als enige uitbreiding de genuanceerde toegang voor de OBP van week in de specifieke aangehaalde situaties zou aanvaardbaar zijn. Gezien iedereen zich hier kon in vinden, krijgt een aanpassing van de nota in die zin desgevallend een positief advies van de vakorganisaties.

Track & trace radio’s (APL)

Idem als voor het voorgaande punt. Het track & trace systeem voor radiopostjes kan een aanzienlijke meerwaarde betekenen voor de veiligheid van de personeelsleden, alsook voor een optimale (snelle) inzet van mensen op het terrein. Mits dit dus gebruikt wordt in het kader van de oude nota, met de genuanceerde uitbreiding voor de OBP van week, is er geen probleem voor de vakbonden en wordt er positief advies gegeven.

Digitalisering van primaire opdrachten

Met deze technologie komen de opdrachten van Cicant bijna in real time en in tekstformaat (zoals ze ingebracht worden bij Cicant) op de tablet in de combi terecht. Het is zeker een meerwaarde want de problemen wegens slechte radioverbindingen of informatie doorgegeven via via, vallen dan weg. Zoals het binnenkomt bij Cicant, zo komt het op de tablet binnen. Het is de firma ITmobile die hier voor kan zorgen. Er is voorzien dat het in eerste fase in de 3 interventievoertuigen kan ingebracht worden. Het is echter zo dat de software van IT‐mobile niet compatibel is met de

Pagina 3 van 4
track & trace die nu in de voertuigen zit, dus ook die software moet aangepast worden. Er komt vervolgens een evaluatieperiode eens het systeem draait om te zien of dit naar behoren werkt en effectief een meerwaarde kan betekenen. Het NSPV merkt op dat men dan wel met verschillende track & trace systemen zal zitten en men dus in noodsituaties bijvoorbeeld meerdere schermen moet volgen, wat zeker niet optimaal is.

De overheid gaat ‐ indien de evaluatie positief is – overwegen om de track & trace voor alle voertuigen door IT‐mobile te laten verzorgen. Wordt opgevolgd, doch in principe gunstig advies van de vakbonden.

Wijziging personeelsformatie en aanpassing organisatietabel

In essentie zullen we het in de toekomst met 1 CP minder doen (wat eigenlijk al het geval is) en komt er 1 inspecteur bij. Deze wijziging komt voor de gemeenteraad. Gunstig advies van de bonden. De aanpassing van de organisatietabel ligt in de lijn van de wijziging in de personeelsformatie. Er werden geen bezwaren geformuleerd.

Aanpassing basisbesluit korpschef

De nota regelt eigenlijk de algemene organisatie van het korps en wijzigingen zijn dan ook meestal een aanpassing aan de realiteit, bvb nieuwe taken en taakbeheerders, andere samenstelling personeel (1 CP minder, 1 INP meer, wie gaat wat doen bvb, ...). Opmerkingen of vragen werden gesteld bij bijvoorbeeld de crisisopvang van collega's, de beurtrol OGP en rol van HINP's recherche in deze beurtrol, en hier is telkens nota van genomen en desgevallend worden hier en daar details of verduidelijken toegevoegd of aangepast. Wordt opgevolgd.

Politieassociatie

Dit item werd nog eens toegelicht door de KC met de powerpoint die tijdens de officiële voorstelling al gebruikt werd, en die ook op de schermen in de refter te zien is (geweest). Het is een duidelijke intentie, van meerdere zones (en besturen) om beter samen te werken. Dit zal geleidelijk, in fases en volgens een stappenplannen bekeken en uitgevoerd worden. Alle partijen, (beleid, bestuur, personeel, vakbonden) zullen maximaal betrokken worden. Het NSPV was aanwezig bij de officiële voorstelling. Ook door de vakbonden werd toen gesteld dat, als men werkt vanuit de geformuleerde intenties, dit een positief verhaal kan worden. Er is alleszins thans geen reden tot concrete bezorgdheid.

Dienstregeling jan/feb 2016 en verlofregeling eindejaar

De KC stelt dat wat betreft het verlof voor het einde van het jaar hij pas volledig zicht kan hebben na 15/09, gezien tot dan in principe dit verlof kan aangevraagd worden. Hij kan nu al wel vaststellen dat niet alle aanvragen zullen kunnen toegestaan worden, teveel mensen vragen blijkbaar al in dezelfde periodes verlof aan. Er wordt gevraagd om dit nu al aan het personeel te communiceren. De KC gaat daar op in, dat was al voorzien. Het is echter dan aan iedere officier/diensthoofd van een dienst om dit probleem met zijn mensen per dienst te bekijken en op te lossen... Wordt nog opgevolgd.

HYCAP‐uitrusting

Er zal tegen volgend BOC nagezien worden wie wat heeft. Er zouden slechts 2 a 3 leden "full protection" hebben. Er hangt wel een redelijk duur prijskaartje vast aan deze full protection, en dit wordt ook maar af en toe gevraagd. Daar zit ook een probleem, dat door beleid en vakbonden erkend wordt: iedere zone die geconfronteerd wordt met een fenomeen kan zelf beslissen of ze full‐protection vragen of niet. Soms worden er op het terrein door OBP's ter plaatse andere beslissingen genomen.

Tevens is er een zekere discriminatie, de zones die tegen Antwerpen aanleunen moeten blijkbaar niet de financiële inspanning leveren aangezien Antwerpen de full‐protection diensten zou waarnemen voor die zones. Dit gegeven moet dus toch ook eens op hoger echelon bekeken worden. Wordt vervolgd.

Sleutelbeheer voertuigen

Er werd vroeger al eens gesteld dat de planton in principe aan alles zou moeten kunnen, doch gezien de interventieleden nu geregeld de planton waarnemen is dit niet het geval. Hun badge geeft geen toegang tot alle voertuigen. Er werd in consensus geopperd dat "een masterbadge" op een vaste plaats bij de planton een oplossing zou kunnen betekenen. Tevens werd er gevraagd naar een voertuig voor de spotters, voor hun verplaatsingen. Volgens de KC is er inmiddels al een voertuig toegewezen/vastgelegd hiervoor. Zal worden hernomen op een volgend BOC.

Kledijpunten HINP recherche

Dit moet korpsbreed bekeken worden, stelt de KC. Hij is er zich van bewust dat niet alleen de collega's van de lokale recherche in nood kunnen komen met hun punten ter vervanging van hun basisuitrusting, hoewel het burgerprofiel hier voor wie het toegewezen krijgt volledig correct wordt toegepast. Een creatieve oplossing wordt bekeken zo dit mogelijk is, bv. om de zoveel jaren een geüniformeerd profiel toe te kennen (voor 1 dienstjaar), zodat collega's toch altijd inderdaad over een passend en up‐to‐date uniform kunnen beschikken. Er is dus zeker geen afwijzing van de vraag, er moet gekeken worden of een (correcte) oplossing mogelijk is. De KC stelt dat hij zal trachten tegen einde volgende week een antwoord hier op te hebben.


Het volgende BOC werd vastgelegd op 16 november 2015 om 13:30 u. Hebt u een mogelijk agendapunt, laat het ons dan tijdig weten.
Tot ziens, wij houden u op de hoogte! 

Uw lokale afgevaardigden Sara Huysmans en Wilfried Liekens en permanent afgevaardigde Michel Goyvaerts.