In de PZ Brugge werd op 6 maart 2018 BOC/CPBW gehouden. Onderstaand kan U ons eigen (NSPV) verslag lezen.
Goedkeuring verslag van de vorige vergadering
Geen opmerkingen omtrent het vorig verslag gewoon BOC.
CPBW Punten overheid
Maandverslagen okt / nov 2017 : geen opmerkingen
NSPV variapunten
- Griepepidemie: agendapunt wordt verdaagd naar het volgende BOC (wij verwijzen naar de actuele info m.b.t. de gebrekkige vaccinwerking enz.)
- Geurverspreider PH (tevens agendapunt VSOA): ten gevolge van een communicatiestoornis is het NSPV niet aanwezig geweest in het technisch overleg met de facility manager. We wilden ook daar het advies van de arbeidsgeneesheer vernemen. Volgend BOC.
Regulier BOC - punten NSPV
- BANNERS in Pixtra: we zijn amper einde februari en nu zijn er nagenoeg meer banners dan het jaar daarvoor. We verzoeken aan de overheid om rationeler om te gaan met het aanwenden van banners en verzoeken om de factor vrijwilligheid optimaler aan te wenden bij de steeds wederkerende voorspelbare diensten.
HCP Dejonghe blijft er bij dat dit een beter systeem is om het aantal verlofinhoudingen te beperken, want anders zal men veel verloven moeten intrekken. Als het over grote evenementen gaat, vragen we ook niet dat de banners stelselmatig moeten worden geweerd, maar dat er toch eens voorafgaandelijk per regio nagegaan kan worden als men in staat is om verhoudingsgewijs het aantal vereiste PL te leveren voor een bepaald evenement. Dit is tenslotte de taak van een dienstplanner in samenspraak met COPS. Op langere termijn dreigt een onevenwicht in de work/life-balans en zal men dan tot de conclusie komen dat er zogenaamd teveel verlof opgespaard zou worden... We verzoeken tot om bij bepaalde minder grootschalige evenementen de factor vrijwilligheid niet volledig uit te sluiten en dit aan te wenden. We hebben de tools via intranet (Pixtra). - Bezetting aangifte/onthaal (tevens agendapunt ACV OD en VSOA): de geruchten doen zich voor in de wandelgangen dat men het personeel zou beperken (wegens verlaging naar terro 2?): er is reeds een beperking gekomen d.m.v. overgang districten naar regio's. Ondanks de analyse van de werkdruk is het niet altijd zo dat cijfers de werkdruk/werklast aantonen. Zo ook bv is het niet evident om bepaalde "gevoelige" verhoren in bijzijn van slechts 1 collega te laten afnemen (kans op beschuldiging ongewenst gedrag, sexuele intimidatie, ... in deze gevallen is het sterk aanbevolen om minstens per twee te zijn), er zijn ook piekmomenten vanaangiftes aan typische fenomeenfeiten (gauwdiefstallen, ...)
De KC antwoordt dat het geen lineaire afschaffing betreft v/h personeelsbestand . Volgens een analyse van de aangiftes is het in het merendeel v/d tijdsbestekken verantwoord dat er in bvb. in DC een bezetting gedaan wordt door een poule van 6 mensen en in het PH een poule van 7 mensen. Nog volgens KC komt er eerlang een instroom in DC van 5 PL (3 interventie inspecteurs en 2 FIT inspecteurs) waardoor er weer wat extra capaciteit komt om in geval van noodzaak die mensen ook in het onthaal in te zetten mocht dat nodig blijken te zijn. Bovenop heeft een middenkader een ondersteunende rol toebedeeld krijgen inzake toezicht en sturing (CO). Nog deelt de KC mee dat het effectief in het onthaal niet bepaald wordt in functie van het terreurniveau, maar wel in functie van de werkdruk, de cijfers spreken immers voor zich. Wat betreft de bezetting in het PH is het zo dat bij noodzaak er een ploeg interventie bevraagd wordt om bijstand te verlenen. Wat betreft de andere regio’s is het zo dat het veiligheidsrisico gehalveerd is juist omwille van het feit dat nu alles op regioniveau geregeld wordt en niet meer op districtsniveau, althans de KC. HCP Dejonghe vraagt dan als er terug moet gecentraliseerd worden... Alle vakbonden hebben de nodige vragen bij deze mededeling. In het kader van de veiligheid vragen we de mogelijkheid te bieden opdat de regiohoofden enige autonomie kunnen aanwenden om tijdelijk toch nog extra mensen aan te duiden als de noodzaak zich voordoet. We begrijpen het probleem v/d personeelstekorten, maar dat mag zeker geen voorwendsel zijn om stelselmatig te beknotten op bezetting van diensten. De vergelijking met motorrijders, wijkinspecteurs, ... die ook alleen dienen te werken in de meeste gevallen, is in deze ook als referentie te beschouwen opdat onthaal aangifte personeel autonoom en alleen in de meeste gevallen hun werk moeten kunnen uitvoeren, aldus de KC. We stellen in de praktijk vast dat wijkinspecteurs, motorrijders bij bepaalde opdrachten ook per twee zich op het terrein begeven, al is dat inderdaad niet de algemene regel, maar we willen naar analogie de lijn doortrekken naar het aangifte /onthaal systeem. - Geruchten JOBROTATIE: blijkbaar zouden bepaalde middenkaders het onderwerp uitmaken van een jobrotatie initiatief, er is ongerustheid. Indien dit zo is, zal dit op vrijwillige basis gebeuren of zal dit worden opgelegd? Indien de jobrotatie effectief doorgang zou vinden willen we als vakbond daar in betrokken worden.
De KC meldt dat in het kader van de gelijkmatige spreiding het zo is dat CT’s zoveel als mogelijk op regioniveau verdeeld worden; het kan dan voorkomen dat iemand een verandering van werkplaats kan ondergaan. - Opleiding gebruik dienstvoertuigen: stavaza.
HCP Rotty antwoordt dat dit reeds in uitvoering is in een eerste fase sedert 4 jaar en dat alle nieuwe collega’s die cursus kunnen volgen (Ursel, cct cursus). Intussen is sedert een tweetal weken de tweede fase begonnen is (deze opleiding is nu ook erkend). Nog aldus HCP Rotty wordt vastgesteld dat dit de schade onkosten effectief doet dalen. Dit kan maar enkel toegejuicht worden. - TASERS (tevens agendapunt overheid): PZ Brugge is een pilootzone inzake een proefproject (Cobra). Er zou ook een opleiding voorzien worden. Voor wie of welke diensten? Standpunt van onze zone?
KC zegt dat onze PZ een pilootzone is en waarbij de zonevisie niet volledig overeenstemt met deze van de vaste commissie, dus de nota in bijlage aan dit BOC wordt voorlopig terug ingehouden en tegen het volgend BOC wordt een aangepaste nota overhandigd waarbij dan rekening is gehouden met de risico analyse zoals gevraagd... wordt vervolgd. - DC renovatie: stavaza, planning, ...
HCP Rotty meldt dat er eind februari een werkvergadering was voorzien met de aannemer, dienst patrimonium enz. Het is de bedoeling dat de werken zullen aanvatten in september a.s.; de werken worden voorzien voor een periode van 300 werkdagen. Voor het personeel die met de wagen komt, zijn er reeds initiatieven genomen door collega’s om uit te zien naar een goedkoop parkeerabonnement in het centrum. - ISLP problematiek: zoals reeds in het vorig BOC gemeld en waarvoor de overheid een reparatiepleister zou vermelden in PIXTRA, blijken de problemen aan te houden. Stavaza? We vragen nogmaals om via Pixtra een soort "reparatiepleister" te publiceren, dermate dat er enige veiligheidsmarge is opdat omvangrijke pv’s en hun inhoud niet onherroepelijk verloren zouden gaan omwille van deze ICT problematiek.
Deze problematiek situeert zich op Federaal niveau en onze PZ heeft dat al meermaals aangeklaagd. Dus voorlopig moeten we ons behelpen met eigen creativiteit. - Radioposten problemen: stavaza: een inventaris van probleemgevallen werd verzocht, wordt gevolg gegeven aan de oproep?
HCP Rotty zegt dat er relatief weinig respons tot op heden ontvangen is wat betreft de vraag tot melden: 27 meldingen tot op heden, waarvan 16 van dezelfde medewerker. 19 meldingen betreffen slechte dekking: dit zal worden opgelost door het plaatsen van een repeater en een bijkomende antenne. Het personeel wordt nogmaals verzocht zeker de problemen te melden als ze zich voordoen, want enkel op die manier kan het euvel uit de wereld geholpen worden. - Varia NSPV: gelet op de overbrenging van illegalen door onze zone, zou blijkbaar een specifieke Federale dotatie voorzien zijn. Krijgt onze PZ die?
volgens de KC is die toelage niet specifiek voorzien, maar zijn er wel de Federale toelages voorzien gelet op het feit dat wij met justitie, PCB, haven, enz. gerelateerde opdrachten zijn. Mogelijks zit die specifieke toelage daar in vervat.
Overige punten besproken:
- Aanpassing door de overheid van de verlofregelgeving (hoofdstuk 11 , jaarlijks verlof - zie Pixtra): enkele aanpassingen waren noodzakelijk om in regel te blijven met de ATO.
- De noodzaak om een bijkomend functieprofiel "veiligheidsconsulent" te creëren: de KC meldt dat er voorzien wordt om de veiligheidsconsulent in te zetten samen met 2 andere PZ’s (kostendelend - PZ Damme/Knokke Heist en PZ Blankenberge/Zuienkerke). Bovendien is het moeilijk om die functie een contractueel karakter te geven, vandaar dat men dit in een volwaardige statutaire betrekking wil wijzigen.
- BODYCAM: stilaan doet dit de intrede in vele korpsen, vandaar dat ons korps ook de overweging daaromtrent maakt, daartoe werd bij de notulen een ontwerpnota bijgevoegd. De KC heeft begrip voor de argwaan van de vakbonden, maar zegt als volgt: als burgers mogen filmen, waarom mag de politie dat dan niet? De KC zegt indien de bodycams voorzien zullen worden dan moeten we ons afvragen waar we deze zullen inzetten (op vraag v/h PL zelf en na voorafgaande waarschuwing), dit dient het uitgangspunt te zijn. In eerste instantie ter beschikking voor H.O., motorrijders, interventie, agenten). Het VSOA stelt dat hun nationale koepel het gebruik van bodycams niet genegen is o.a. wegens het al dan niet gebruik in tuchtzaken bvb ... maar de lokale VSOA Brugge kan de mening v/d KC wel volgen. Het NSPV vraagt om eerst de ervaringen van andere zones te beschouwen en dan te zien wat kan en wat niet. Het aspect vrijwilligheid van het gebruik van die toestellen moet de basis zijn. De KC zegt dat er nota’s zullen opgemaakt worden wat betreft de inzet van bodycams.
- Bevuiling voertuigen parking PH: het parket heeft blijkbaar de zaak geseponeerd... HCP Rotty zal nog ultiem een schadeclaim aan het veroorzakende bedrijf richten, wordt geen gevolg gegeven dan zal de zone overgaan tot vergoeding van de onkosten.
- De KC kondigt een technisch overleg aan m.b.t. toepassing art. 44, en dit naar analogie van de vorige soortgelijke overlegmomenten en de belofte daartoe gemaakt bij aantreden van zijn mandaat.
- Er blijkt wat wrevel te zijn bij het Calog (statutairen) omdat men de perceptie heeft dat sommige contractuele medewerkers ingeschaald worden in een hoger profiel zonder dat er selecties zijn georganiseerd. KC antwoordt dat destijds niet kon ingeschat worden wat sommige functies concreet inhouden (moeilijkheidsgraad, verwachtingen, inhoudelijk karakter v/d job, ...), dus besliste de KC om: 1 calog niveau B (contractueel) een nieuw contract niveau A te verlenen, en een gewoon consulent te reformeren naar technisch consulent. Dit zijn zeker niet de enigen, want als we wat marge hebben in de kredieten (veiligheidsfonds) moet dat kunne . De KC vraagt terecht ook opdat de vakbonden ook nationaal meer aan de kar moeten duwen om meer statutarisatie te bekomen(m.b.t. dit item, zie nu ook de lopende loononderhandelingen in afzonderlijke nieuwsbrieven).
- VSOA vroeg zich af waarom sommigen wel begeleiding naar de medische geschiktheidscommissie verkrijgen en andere dan weer niet. De KC zegt dat iedereen die het nodig acht, begeleiding kan krijgen. Hij citeert naar de tussenkomst inzake 3 jonge beloftevolle collega’s die nog een ganse carrière te gaan hadden, maar door pech geveld zijn. Die mensen hebben we inderdaad begeleid, omdat ze anders dreigden in een situatie te komen waar het inkomen dermate laag is, dat de vraag zich opdrong om die mensen alsnog een aangepaste functie te laten uitvoeren in ons korps en alzo een waardig inkomen te laten genieten, en dit tegen het advies van die commissie! De voorzitter vindt dat dit een pluim verdient, want dit is niet evident. Het siert ons korps dat er dus wel degelijk nog een sociaal opvangnet is.
Volgend BOC op 19 juni 2018.
Uw vragen, opmerkingen, kritieken mag U steeds overmaken aan onze afgevaardigde(n).
Namens NSPV PZ Brugge,
Paskal De Bruycker (verslag)
NSPV plaatselijke afgevaardigden PZ Brugge: Jan Vanden Berghe, Bjorn Sergant, Bart Saelens, Paskal De Bruycker, Annelies Lamote