Beste leden en collega’s,

Op 19 augustus 2015 ging een vergadering door van het BOC Mechelen‐Willebroek. Uw lokale NSPVdelegatie was uiteraard aanwezig om uw belangen te verdedigen.

Er werd gestart met de agendapunten CPBW (Comité voor Preventie en Welzijn op het Werk), daarna volgden de agendapunten voor het BOC (BasisOverlegComité).

Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)

Schrijven NSPV dd. 22 juli 2015

Schrapping passage in BOC‐verslag dd. 17/06/2015 op vraag NSPV => overheid gaat opmerking NSPV integraal opnemen in het verslag.

Arbeidstijdorganisatie ‐ planning sept/okt 2015 

  • Gekende acties en ordediensten worden opgenomen in basisplanning;
  • Betrokkenheid operationele verantwoordelijken is belangrijk;
  • Mogelijkheid overwegen om de dienst WO meldkamer te organiseren zoals Cicant => 12 urendiensten. Wat is de impact? Niet van toepassing op operatoren.

Sociale maatregelen

  • Gewone plaats van het werk personeel Willebroek blijft in Willebroek tot 31/07/2016;
  • Middelen vrijgemaakt voor 5 detacheringen om continuïteit te verzekeren;
  • Personeel interventie Willebroek behoudt huidig dienstrooster tot 31/12/2015.

Kennismaking personeel Mechelen aan Willebroek

Tweede helft van 2015 zal het personeel van Mechelen kunnen kennis maken met Willebroek. Infomap opstellen en instappen in concept nieuwe inwoners.

Globaal interventieplan

  • Uiteenzetting door preventieambtenaar;
  • In het kader van brandpreventie streven naar 3 vrijwilligers per verdieping;
  • Defensief rijden => theoretisch en praktische opleiding, beginnende met de interventie.

Externe preventiedienst 

4 bedrijven zijn ingeschreven (analyse is bezig);

Lastenboek zal ter inzage overhandigd worden aan de vakorganisaties voor advies;

Nieuwe externe preventiedienst (EDPBW) tegen 01/01/2016.

Arbeidsongevallen Mechelen – Willebroek 

  • 2014 => 32 (557 dagen;)
  • 2015 (t.e.m. 06/08/2015) => 20 (198 dagen)

 

Preventieadviseurs 

  • Ingebruikstellingsverslagen (3‐groene‐lichten‐procedure) via interne communicatiemiddelen openbaar maken aan het personeel;
  • Periodieke verslagen preventieadviseur (normaal maandelijks opgesteld) zullen bij agenda CPBW gevoegd worden.

Nieuwbouw

Fase 2 gestart. Mogelijk begin september ingebruikname van de nieuwe kleedkamers.

Rondgang brandweer

Er zal in samenwerking met de brandweer een evacuatieoefening gepland worden in oktober of november 2015.

Lichten in trappenhal en garage

Er zullen nieuwe sensoren geplaatst worden en de defecte zullen vervangen worden.

Informatiedoorstroming

Consulent is aangenomen om interne en externe communicatie te verbeteren.

Functieprofielen

Op 25/08/2015 krijgen vakorganisaties een CD‐rom met de functieprofielen met daarbij de nodige toelichting. Zal besproken worden op de BOC van september.

Nota glijdende uren

Transparantie is belangrijk, afspraken per afdeling en finale aftoetsing met de korpschef.

Dienstorganisatie 

  • Overheid heeft opdracht om personeel tegen zichzelf te beschermen (overuren, weekenduren, nachturen) en voert liever geen quota in.
  • Verantwoordelijkheid ligt bij de diensthoofden;
  • Evenwicht moet bewaakt worden door de korpschef.

Mobiliteit

  • Er zijn veel jongen mensen in interventie met weinig terreinervaring en kennis van strafrecht;
  • Opleiding in de school schiet te kort (politieprocedés);
  • Streven naar actieve opleiding tijdens stageperiode in de zone:
  • Dienstplanning is belangrijk (oud met jong);
  • Mogelijkheid bekijken voor bijkomende opleiding binnen de zone.

Basisoverlegcomité (BOC)

Organigram 

  • Aanduiding sleutelfiguren is gebeurd;
  • Er dient nog met 2 personen, wiens functie niet is weerhouden in het nieuwe organigram, een gesprek te gebeuren, nl. Verkeersadvies & evenementen en Voetbalcel.
  • Streven naar een gezonde verhouding binnen de graden.

Mobiliteit

  • Standpunt overheid: aanwezigheidstermijn vervalt op 31/07/2015 (= datum publicatie 2e KB) + aanvang van de sociale maatregelen tot 31/07/2016;
  • Ingemuteerden sinds 01/01/2015 (aangeworven door de PZ Me‐Wi) blijven lid van de nieuwe zone met de daaraan verbonden aanwezigheidstermijn.
  • Deze aanwervingen zouden zijn gedekt door een uitzonderingsprotocol dat werd afgesloten met Binnenlandse Zaken (vermijden dat er personeelstekort zou optreden binnen de nieuwe zone).
  • Wij vragen aan de overheid om de tekst van dit protocol ter beschikking te stellen van de vakorganisaties aangezien dit statutaire rechten betreft.

Nummer BOC Me‐Wi

Nog geen nummer gekend voor BOC Me‐Wi. Voorlopig wordt het nummer 56/57 gebruikt tot het KB is aangepast.

GAS ‐wetgeving en NERO

Er wordt naar één werkwijze gestreefd binnen de zone (PO, ABP). NERO‐procedure blijft bestaan.

Mobile Office

Er wordt 275.000 € uitgetrokken voor 30 applicaties “mobile office”. Streefdatum van ingebruikname is 1 jan 2016.

Fleetloggers en badges 

  • Richtlijnen uitwerken voor beheer voertuigen;
  • Er zal een nota opgesteld worden die zal rekening houden met de nieuwe elementen uit de gebeurde ongevallen;
  • Zal voorgelegd op de BOC ter goedkeuring.

AMOK‐ schietonderrichtingen

Opleidingstraject uitwerken voor 2016; opleiding aangepast per afdeling, rekening houdend met de leeftijd. Er komen korte (1 uur) en lange (4 uur) sessies + AMOK. Geest en letter van de BOC afspraken respecteren, de korpschef blijft verantwoordelijk voor schietonderricht.

Nieuwbouw 

  • Sanitair zit in lastenboek van de nieuwbouw. Structureel probleem in de afvoer. Probleem zal opgelost worden met een meerkost.
  • Hondenkennels zijn niet conform het dossier (verantwoordelijke?) Er zal een afscherming geplaatst worden (zicht naar de muur) en er zal een dak op de kennels geplaatst worden.

Vertrouwenspersonen

Bestaande opgeleide vertrouwenspersonen blijven in hun functie. Nieuwe kandidaten moeten eerst opleiding volgen. Komt op agenda volgend BOC.


Het volgende BOC werd vastgelegd op 29 september 2015 om 07:30 u. Hebt u een mogelijk agendapunt, laat het ons dan tijdig weten.
Tot ziens, wij houden u op de hoogte!

Uw lokale afgevaardigden Dirk Van Roy, Geert Deschryver en Linda Jordens.