Beste leden en collega’s,

Op 18 juni 2015 ging een vergadering door van het BOC Berlaar‐Nijlen. Uw lokale NSPV delegatie was uiteraard aanwezig om uw belangen te verdedigen. Er werd gestart met de agendapunten CPBW (Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk), daarna volgden de agendapunten voor het BOC (BasisOverlegComité). 

Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)

Jaaractieplan 2015 ‐ stand van zaken.

Preventieadviseur (E. Van Havere) meldt dat dit lopende is; o.a. rondgang is gebeurd (zie verder) – geen andere vermeldingen. 

1ste periodiek verslag 2015 van de gemeenschappelijke IDPBW ‐ kennisname.

IDPBW staat voor interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Preventieadviseur meldt dat de kringen voor de stroomgroepen ondertussen in orde zijn. 

Bespreking verslag van de jaarlijkse rondgang gebouwen op 13 mei 2015. 

Wordt besproken door arbeidsgeneesheer. Opmerkingen:

  • Register verzorgingen is niet in orde; document is wel voorzien in de EHBO‐koffers doch wordt blijkbaar niet ingevuld; overheid meldt dit in de toekomst te zullen doen.
  • Her en der kleine opmerkingen
  • De noodverlichting dient nog getest te worden want dit is nog niet gebeurd; overheid meldt dat het nodige zal gedaan worden.

Asbestinventaris en analyse van stof in kelder ‐ stand van zaken.

Op 29/06/2015 zal dit door gespecialiseerde firma worden verwijderd. Werd uitgesteld vanwege terro dreiging niveau 3. Werkduur zal +/‐ 1 week zijn. NSPV vraagt of de nodige veiligheidsvoorzieningen zullen getroffen worden voor het personeel vermits men met asbestprodukten door de gang zal lopen en dit tijdens de werkuren wanneer personeel aanwezig is. Arbeidsgeneesheer antwoordt hierop dat normaal alles wordt afgeschermd en men met onderdruk werkt zodat het eventuele stof niet kan opvliegen. Tevens zullen de dozen o.a. eerst in de kelder gereinigd worden alvorens men er mee door de gangen loopt.

Preventieadviseur en arbeidsgeneesheer stellen voor om die dag ’s morgens bij aanvang der werken aanwezig te zullen zijn teneinde toe te zien of alles wettelijk en conform de voorschriften verloopt en de veiligheid van het personeel gegarandeerd is. Preventieadviseur geeft tevens te kennen dat een ‘P3‐masker’ de nodige bescherming biedt moest dit nodig zijn. (zoals bij een brand); deze zijn beschikbaar in het korps. 

Uitbreiding commissariaat ‐ stand van zaken. 

Burgemeester geeft te kennen dat het dossier muurvast zit. De architect houdt zich niet aan de voorziene budgetten, bovendien worden er extra zaken gevraagd zoals uitbreiding en/of overkoepeling kapel waardoor het kostenplaatje nog verder steeg. Na de vakantie zal de burgemeester het initiatief nemen, samen met schepen van openbare werken om het dossier terug op de rails te krijgen. 

Goedkeuring politieraad inzake aankoop digitale snelheidsmeter ‐ kennisname.

KC meldt dat een nieuwe digitale snelheidsmeter zal worden aangekocht om het huidige verouderde model (nog met filmrolletjes) te vervangen vermits dit steeds problemen oplevert bij het personeel omdat het niet gebruiksvriendelijk is. De nodige aanbesteding werd uitgeschreven en komen de offertes momenteel binnen. Men hoopt de bestelling nog te kunnen doen voor de vakantie zodat het toestel in het najaar kan worden geleverd. Al het personeel dat hiermee zal moeten werken zal de nodige opleiding ontvangen.

Basisoverlegcomité (BOC) 

Wijziging personeelsbehoeftenplan (Calog‐kader).

KC meldt dat er een extra Calog niveau A zal aangeworven worden; deze zal de functie innemen van een pijler/taak op niveau officier: beleidsondersteuning / communicatie. NSPV geeft te kennen dat indien deze plaats zou toegekend worden aan de huidige communicatieambtenaar (Katrien De Koninck) deze tevens de functie van vertrouwenspersoon heeft en dit niet verenigbaar is met de nieuwe (beleids)functie. KC meldt dat indien dit het geval zou zijn, men iemand anders zal zoeken voor de functie van vertrouwenspersoon.

Samenwerkingsprotocol "OBP Wacht" met de Politiezone Lier. 

Zal in voege gaan vanaf 01/09/2015.

  • 1 OBP van wacht gelijktijdig voor de 2 zones.
  • 1/3 voor rekening van PZ Berlaar‐Nijlen, 2/3 voor rekening van PZ Lier.
  • Enkel voor interventiegebeuren.

NSPV merkt op dat een aantal zaken nog dienen te gebeuren vooraleer dit praktisch in voege kan gaan. O.a. de werkwijze/interne regels PZ Lier zijn ons niet gekend, ANIP, BNIP, SEVESO‐bedrijven, etc. Indien OBP richtlijnen geeft kan dit niet worden opgevolgd/nagezien vermits er geen toegang is tot het ISLP‐systeem van de andere zone,…. KC beaamt dit en zegt dat het nodige nog tijdig zal worden besproken en ter kennis zal worden gebracht aan de betrokkenen van beide zones want dit geldt uiteraard ook voor de collega’s van Lier. Burgemeester en KC stellen tevens voor om een kennismakingsmoment te organiseren tussen de OBP’s en OGP’s van de respectievelijke zones teneinde elkaar wat beter te leren kennen.

Samenwerkingsprotocol "Onthaal" met de Politiezones Heist en Lier.

  • Zal in voege gaan vanaf 01/09/2015.
  • Het onthaal in Berlaar‐Nijlen zal op zondag niet meer geopend zijn. Voor dringende klachten zal men zich moeten wenden tot het bureel van Heist o/d Berg of Lier welke wel geopend zijn.
  • Er zal na 4 maanden een evaluatie volgen maar vermoedelijk zal dit definitief zijn.
  • Burgemeester meldt dat met deze maatregel en de wijziging OBP‐wachtregeling een besparing van ongeveer 160.000 euro gepaard gaat en dit noodzakelijk is in de huidige tijd van crisis en besparingen.
  • NSPV stelt de vraag of we dan nog voldoen aan de PLP10‐norm en dit niet de aanzet gaat zijn tot een verplichte fusie binnenkort. KC geeft te kennen dat dit niet het geval is en evenmin de bedoeling en dat we nog voldoen aan de norm op deze manier.
  • NSPV merkt op dat we geen product maar een dienst leveren en dit zeker niet ten dienste komt van de bevolking noch van het personeel. Op zondag is het inderdaad rustiger doch krijg je redelijk wat werk verzet + krijg je mensen ten burele die in de week ook moeten gaan werken en dan wel beschikbaar zijn. Burgemeester antwoordt hierop dat gelet het gemiddeld aantal bezoekers op zondag, het economisch niet langer verantwoord is in de huidige tijd om nog open te zijn op zondag.
  • NSPV geeft tevens te kennen dat nu het risico bestaat dat er aan ‘afkapperij’ zal worden gedaan en de mensen die moeite doen om naar Heist of Lier te gaan, wandelen zullen gestuurd worden met de melding dat het niet dringend is en men dit ook op maandag in Nijlen kan komen aangeven. Tevens zal de muurtelefoon ook vaker gebruikt worden en zal de (enige) interventieploeg op dat moment door CiCant ten burele worden gestuurd om de klacht te akteren. Hierop zal de interventieploeg dan bezet zijn en niet (onmiddellijk) beschikbaar voor eventuele dringende interventies. KC geeft te kennen dat de nodige afspraken met Heist, Lier en CiCant zullen gemaakt worden teneinde zulks te voorkomen; desgevallend zal er opgetreden worden. 
  • Iemand vraagt welke ‘tegenprestatie’ hiervoor aan onze zone wordt gevraagd. Dit zou volgens KC niet van toepassing zijn vermits dit kadert in de reeds eerder gemaakte samenwerkingsprotocols. 

Het volgende BOC werd vastgelegd op 10 november 2015 om 14:00 u. Hebt u een mogelijk agendapunt, laat het ons dan tijdig weten. 
Tot ziens, wij houden u op de hoogte! 

Uw lokale afgevaardigde Nico Vercammen.