CPBW : overheid
2.1 Maandverslagen april , mei , juni , juli 2017
Opmerking NSPV : verslag juli m.b.t. vernietigen oude uniformstukken : in het verslag is er sprake van een mail inzake vernietiging dezer uniformstukken. In feite moet dit globaal geregeld zijn krachtens een omzendbrief, maar ook voor actueel personeel die met versleten uniform kledij opgescheept zit. Wordt voorzien in toepassing v/d procedure? KC antwoordt ja, maar dan wat betreft functionele kledij. Wat betreft gewone uniformstukken gaan we geen procedure opleggen daar sommige collega’s (al dan niet gepensioneerden ook nog uniformstukken in hun privé kunnen aanwenden) Het NSPV stelt enkel dat gelet op het terreurdebat van heden het personeel toch omzichtig moet omspringen met gebruikte uniformen, de bezorgdheid van misbruik van uniformstukken is steeds mogelijk, de actualiteit leert ons dat regelmatig officiële uniformstukken aangetroffen worden bij huiszoekingen enz.
2.2 Risicoanalyses schietstand en wapendracht
De PA antwoordt dat een stofzuiger werd aangekocht in de schietstand en de risicoanalyse wapendracht is uitgevoerd in samenspraak met een werkgroep met vertegenwoordiging van alle vakbonden ( 13/09/2017 ) een samenvatting met alle relevante info is in een documentenbundel ( 58 blz) overgemaakt met vermelding van enkele verbeterpunten enz. Conclusie : er is ernstig werk van gemaakt en er is een constante opvolging van dit item
2.3 Jaar Aktie plan (JAP)
een nota m.b.t. de prioritaire doelstelling is overgemaakt : 4 belangrijke punten te onthouden : aftoetsing bij brandweer en afronding v/h intern noodplan DC , idem dito voor regio Oost ( gebouw Daverlo ) , opvolging van de inspiratielijst infrastructuur in het kader v/d terreurdreiging , verdere opmaak risicoanalyses m.b.t. de terreurdreiging
2.4 data jaarlijkse rondgang gebouwen
Maandag 13/11 regio Noord, het kantoor in Zeebrugge en het commissariaat in St-Pieters Donderdag 16/11 regio West, het commissariaat in Sint-Andries en in Sint-Michiels Maandag 20/11 regio Oost, het commissariaat in Sint-Kruis en in Assebroek Dinsdag 21/11 regio Centrum Woensdag 22/11 het Politiehuis
3.1 Opmerking vorig verslag i.v.m. “ register derden “
tot enkele dagen geleden lukte het nog steeds niet dit te beheren, nu is dit blijkbaar opgelost. Los van de registratie in ISLP is het belangrijk dat ook dit gevoed zou worden, alzo verkrijgen we een breder beeld inzake alle vormen van geweld tegenover politiemensen ( zowel verbaal als fysisch )
3.2 Stand van zaken engagementen vorig BOC
Openingstijden speedgates PH punt 3.1 vorig verslag ) intussen werd terug een nazicht gedaan , kwestie dat het systeem efficiënter zou werken ( personeel moet het groene licht beter respecteren , dit blijft de essentie .( de poorten mogen ook niet te lang openblijven ( terro…)
Geweld tegen politie ( punt 3.6 vorig verslag ) : KC zegt dat we moeten bepalen wat men verstaat onder geweld ( vb .handboeien aandoen , is dit geweld ? ) De KC heeft dit geagendeerd aan de Federale om te vernemen als er standaarden zijn ( wat is geweld , bepaling via Misi programma ) . De argumentatie is om een éénvormige registratie te kunnen bewerkstelligen .Geweld door en tegen politie , noodzakelijk geweld …, geen eenvoudige opgave , maar we dringen toch aan dat er registratie gedaan wordt .
Gebouwen ( punt 4.1 vorig verslag ) PH : oplevering . HCP Rotty zei dat er vorige week een zoveelste vergadering is geweest met patrimoniumbeheer en de architecten, de lijst met gebreken wordt beknopter maar de waterinsijpeling in de garage blijft , in het logistiek gedeelte zou dit ok zijn nu . Wat Assebroek betreft is er nu een koelinstallatie aangebracht ( nu nog het probleem geluidsdemping aan te pakken ) . De software zou opgeleverd worden in de tweede helft van october . HCP Rotty zegt dat de directie zich niet zal laten verleiden door tijdelijke oplossingen , duurzame oplossingen zijn vereist , m.a.w. de definitieve oplevering is helaas nog niet voor morgen .
3.3 overige agendapunten CPBW
De collega’s van het VSOA melden problemen n.a.v. diverse ordediensten ( alweer ) .Het is jammer te moeten vaststellen dat nagenoeg iedere delegatie dit item steeds moet aankaarten ( de problematiek komt telkenmale terug : waterbedeling bij diensten op warme dagen , organisatie rust …) Het hoeft geen betoog dat in het kader van het welzijn van het personeel deze zaken toch beter moeten geregeld worden , punt is natuurlijk als je in een gastzone tewerkgesteld wordt deze zaken dan door die zone dienen geregeld te worden . KC vraagt om onmiddellijk na dergelijke diensten waarbij klachten waren , deze onverwijld te melden en niet te wachten tot een BOC . Wat betreft eigen ordediensten is het zo dat er blijkbaar nu klachten waren m.b.t. het Cactusfestival ( bedeling voedsel/drankbonnen ) . Nogmaals moeten sommige chefs gewezen worden op het feit dat iedereen gelijk bejegend dient te worden . Ook het NSPV heeft dit agendapunt al genoeg geagendeerd en hoopt dat deze wederkerende problematiek eens voorgoed tot het verleden zouden behoren .
3.4 Varia
NSPV vraagt aan de preventie adviseur om een verzamel- of ophaalronde of procedure te voorzien wat betreft ledige toners . Nu worden die meestal met het gewoon vuilnis meegegeven , maar dat is niet echt milieuvriendelijk en toners zijn giftig als ze daar liggen rond te slingeren . In een éénvormige werkwijze voorzien om deze te verzamelen en te recycleren is een vraag die onze preventieadviseur zal behandelen .
De Arbeidsgeneesheer wist op het einde van het luik CPBW te melden dat er n.a.v.een tussenkomst in de Vliedberg er een grote tevredenheid was over het optreden van de politie , een positieve bemerking die ook eens vermeldt mag worden .